Vraag en antwoord
Op deze pagina staan de antwoorden op een aantal veel gestelde vragen door onze leden. Staat uw vraag er niet tussen? Stel uw vraag via het formulier en we zullen hem zo snel mogelijk beantwoorden.
Ik heb een klacht over Vivare. Wat moet ik doen?
Als je ergens ontevreden over bent, bijvoorbeeld over de servicekosten of het onderhoud aan je woning, kun je bij Vivare een verzoek plaatsen. Kijk HIER voor meer informatie.
Als er geen vervolg wordt gegeven aan je vraag of verzoek of als je ontevreden bent over de reactie van Vivare, kan het gebeuren dat je zelf niet meer verder komt. Dan is jouw verzoek een klacht geworden en kun je met ons contact opnemen voor advies en ondersteuning. Stuur daarvoor een e-mail met alle benodigde informatie naar hvob@outlook.com. Wij helpen je graag verder!
Hoe kom ik erachter of ik huurtoeslag kan krijgen?
Het recht op huurtoeslag is afhankelijk van:
- de huurprijs van de woning
- uw gemiddeld belastbaar inkomen van het afgelopen jaar
- uw vermogen
- de grootte van uw huishouden
- uw leeftijd
U kunt een proefberekening maken op de website van de Belastingdienst: www.toeslagen.nl. U kunt ook contact opnemen met de afdeling Klantenservice van uw Vivarevestiging. Klik hier voor meer informatie over de huurtoeslag.
Er is iets mis met de riolering. Wat moet ik doen?
Huurders die gebruik maken van het gemakspakket of servicefonds hoeven niet Vivare te bellen, maar kunnen rechtstreeks contact opnemen met rioleringsbeheer Weijers Riooltechniek door te bellen naar 085 760 6612. Degenen die geen gemakspakket of servicefonds hebben, moeten wel contact opnemen met Vivare: 088 054 11 11.
Mijn cv-ketel doet het niet meer. Wat moet ik doen?
Je hoeft niet Vivare te bellen. Bij een CV-storing kun je contact opnemen met Kemkens Gasservice. Bel daarvoor naar 0412 630 555.
Er is een raam kapot gegaan. Wat moet ik doen?
Bij glasschade kunnen huurders met een glasverzekering bellen naar de Glaslijn: 0800 0 207 207.
Hoe vraag ik een aanpassing voor in huis aan?
Je kunt langer thuis blijven wonen met grote of kleine aanpassingen in huis, zoals::
- drempels weghalen
- bredere deuren plaatsen
- lichtschakelaars op zithoogte
- de keuken aanpassen
- een badlift of douchestoel
- een toiletverhoger
- een elektrische deuropener
- een lichtflitsbel
Soms worden aanpassingen in huis vergoed door de gemeente. Of door je zorgverzekeraar. Sommige kleine aanpassingen kun je zelf regelen en moet je ook zelf betalen. De gemeente helpt je verder.
Betaal ik teveel huur?
De Europese regels hebben geen gevolgen voor u als zittende huurder (u bewoont nu een huurwoning van Vivare). Ook als uw inkomen hoger is dan 34.678 euro en uw huur minder dan 699,48 euro is, heeft de regeling geen gevolgen voor u. Op het moment dat u wilt verhuizen naar een andere sociale huurwoning, wordt u als nieuwe huurder beschouwd. Op dat moment wordt uw verzamelinkomen wel getoetst. Heeft u verhuisplannen, klik hier.
Ik heb last van bepaalde dingen op straat. Wat moet ik doen?
Als je last hebt van bijvoorbeeld een losliggende stoeptegel, kapotte straatverlichting, ongedierte, zwerfvuil of vernielingen op straat. Probeer dan verdere problemen te voorkomen en geef je melding door aan je gemeente.
Ik heb problemen op het gebied van zorg, wonen, werken en opvoeding. Bij wie kan ik terecht?
Op de website www.sociaalteamoverbetuwe.nl vind u alle info over het Sociaal Kernteam. Zij helpen mensen die veel problemen tegelijkertijd hebben (zoals op de gebieden van zorg, opvoeding en werk) en die hun problemen niet zelf kunnen oplossen. U kunt er terecht voor een kleine vraag, maar de situatie kan ook extra complex zijn, doordat er problemen zijn ontstaan met de hulpverlening, of wanneer hulp wordt geweigerd. Het Sociaal Kernteam bekijkt samen met u wat u zelf kunt en waar hulp nodig is. Ook telefonisch zijn zij bereikbaar op het nummer (0481) 362 300, optie 1.
Hoe zeg ik mijn lidmaatschap op?
Wat jammer dat u uw lidmaatschap wilt opzeggen! Want hoe meer leden er zijn, hoe sterker we staan. Met uw lidmaatschap komt u op voor uw belangen als huurder!
U kunt uw lidmaatschap op elk moment beëindigen. Stuur een e-mail met uw naam en adres naar hvob@outlook.com en uw verzoek om op te zeggen. Vervolgens krijgt u een bevestiging per e-mail en wordt uw lidmaatschap met ingang van de volgende betaling van de huur stopgezet.
Stel uw vraag!
Hoe wordt u lid en wat kost het:
Als u lid wilt worden, vul dan het formulier in, stuur een e-mail met daarin uw naam en adres of neem telefonisch contact met ons op. U krijgt dan een aanmeldings kaartje thuis gestuurd. De contributie bedraagt € 0,50 per maand .
Huurdersvereniging Over-Betuwe is een onafhankelijke vereniging met eigen statuten en is dus geen verlengstuk van de Woningcorporatie Vivare. Deze pagina valt geheel onder de verantwoordelijkheid van huurdersvereniging Over-Betuwe.